wtorek, 30 września 2025

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

 W dniach 29 września - 3 października szkoły w Polsce będą propagować temat, który jest arcyważny - temat przemocy rówieśniczej. 

 Alarmujące są wyniki badań:
 - 44% młodych osób w 2023 r. doświadczyło przemocy psychicznej, a 48% fizycznej 
 - 79% dzieci i nastolatków choć raz zetknęło się z przemocą 
 - 26% nastolatków było ofiarami przemocy seksualnej bez kontaktu fizycznego, a co trzynasty - z kontaktem
 - 32% doznało przemocy ze strony bliskiego dorosłego.

Przemoc rówieśnicza przybiera różne formy: od wyśmiewania i wykluczania, przez niszczenie rzeczy, hejt w internecie i rozpowszechnianie nagrań bez zgody, po szantaże takie jak sextortion. Coraz częściej słyszymy o zjawiskach jak patostreaming czy,,szon patrole", które ośmieszają i krzywdzą rówieśników. Nawet jeśli coś wygląda na żart, może głęboko zranić i osłabić poczucie własnej wartości. Większość takich sytuacji dzieje się w obecności świadków - ich reakcja lub milczenie decyduje o tym, co dzieje się dalej.


Oto treści  dotyczące ŚCIEŻKI POMOCY DLA RODZICA, przygotowane przez Minsterstwo Edukacji:

Jeśli wiesz, że Twoje dziecko może doświadczać przemocy rówieśniczej - reaguj.

Poniżej znajdziesz wskazówki i informacje co zrobić, żeby pomóc swojemu dziecku.

Co musisz zrobić:

·         Porozmawiaj ze swoim dzieckiem — zachowaj spokój, unikaj krytyki i oceniania, okaż wsparcie i  zrozumienie.

·         Zadbaj o przyjazne, bezpieczne otoczenie rozmowy.

·         Podczas rozmowy poproś o opisanie sytuacji w tym zapytaj o konkretne informacje na temat zdarzenia: kto, kiedy, co się stało, jak często.

·         Zanotuj istotne szczegóły zdarzenia (datę, miejsce, osoby, które brały czynny i bierny udział, nazwij formę przemocy np. fizyczna, psychiczna, cyberprzemoc).

·         Zastosuj parafrazę w celu upewnienia się, że dobrze zrozumiałeś opisane przez dziecko okoliczności zdarzenia, np. „Czy dobrze rozumiem, że…”.

Używaj wyrażeń: „rozumiem, że jest Ci ciężko”, „dziękuję, że dzielisz się tym ze mną”

 

Tego nie rób:

·         Nie bagatelizuj  problemu. Zwróć uwagę, że sytuacja, która w Twojej opinii wygląda na mało istotną, dla Twojego dziecka może stanowić największy problem.

·         Nie sugeruj dziecku konfrontacji ze sprawcą/sprawcami.

Unikaj wyrażeń.: „to tylko kłótnia”, „nie przejmuj się”, „to nie jest ważny problem”, „jak ja byłem/byłam młoda/młody to…”

 

Gdy już pierwszą rozmowę masz za sobą, następnym krokiem, który musisz podjąć to skontaktowanie się ze szkołą i przedstawienie sytuacji:

·         wychowawcy klasy

·         pedagogowi/psychologowi szkolnemu

·         dyrektorowi szkoły (jeśli sytuacja jest poważna lub występuje brak reakcji ze strony kadry pedagogicznej)

 

 Co należy zrobić – krok po kroku:

·         Umów się na spotkanie z ww. osobami (telefonicznie lub mailowo).

·         Przedstaw informacje na temat incydentów - koncentrując się na faktach, unikając silnych emocji, starając się zachować spokojny ton wypowiedzi.

·         Poproś o podjęcie działań – szkoła ma obowiązek zareagować.  Zgodnie z ustawą z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe dyrektor szkoły odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.

Możesz też zwrócić się o:

·         Informację, na temat podjętych przez szkołę działań w celu rozwiązania problemu przemocy rówieśniczej.

·         Zapewnienie dodatkowych środków bezpieczeństwa uczniowi/uczennicy i bieżące monitorowanie sytuacji w szkole.

·         W razie konieczności ustalenie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Monitoruj sytuację!  
Pozostań w stałym kontakcie ze szkołą – pozyskaj informacje o efektach podjętych działań.
Dyskretnie obserwuj dziecko — jego zachowanie, samopoczucie, rozmawiaj o relacjach w klasie.


Jeśli masz potrzebę skorzystania z potrzeby psychiatry dziecięcego:

W przypadku potrzeby uzyskania porady lekarza psychiatry możesz skierować się do:

  • Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży - poradnia zdrowia psychicznego - w którym w ramach poradni zdrowia psychicznego dla dzieci, realizowane są świadczenia ambulatoryjne przez lekarzy psychiatrów, psychologów oraz psychoterapeutów;
  • Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży – w którym w ramach poradni zdrowia psychicznego dla dzieci i na Oddziale dziennym psychiatrycznym rehabilitacyjnym dla dzieci, realizowane są odpowiednio świadczenia ambulatoryjne i dzienne przez lekarzy psychiatrów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów zajęciowych.

Do świadczeń realizowanych w poradni zdrowia psychicznego dla dzieci w zakresie II poziomu referencyjnego skierowanie NIE JEST WYMAGANE.

Bezpośredni link do mapy: www.czp.org.pl/mapa/.

Ø  Ośrodków Wysokospecjalistycznej Całodobowej Opieki Psychiatrycznej -  III  poziom referencyjny

W ramach oddziału psychiatrycznego dla dzieci realizowane są świadczenia stacjonarne przez lekarzy psychiatrów, psychologów, psychoterapeutów, terapeutów zajęciowych.

Do świadczeń realizowanych w zakresie III poziomu referencyjnego WYMAGANE JEST SKIEROWANIE.

W stanie nagłego zagrożenia życia możesz zgłosić się do Ośrodka III poziomu referencyjnego (szpitala) bez skierowania.

WYKAZ OŚRODKÓW I, II i III POZIOMU REFERENCYJNEGO

https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/informacje-o-swiadczeniach/ochrony-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy/

 

W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, każdy jest zobowiązany do udzielenia pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz do skutecznego powiadomienia o tym zdarzeniu podmiotów ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego[1].

Ponadto możesz skorzystać z poniższych telefonów zaufania:



Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

800 12 12 12

Telefon Zaufania Dzieci i Młodzieży

116 111

Telefon Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę lub Linii Pomocy Pokrzywdzonym

800 100 100

lub

222 309 900

Centrum Wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym

800 70 2222

Telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych

116 123

Numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia

112

 


 

DODATKOWE WSKAZÓWKI DLA RODZICA:
Zapamiętaj, aby działać w interesie zdrowia fizycznego i psychicznego w tym bezpieczeństwa dziecka.
Wspieraj dziecko w budowaniu asertywności, aby rozwijać jego umiejętności społeczne.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz